Hem » Hjärt- & Lunghälsa » Luktträna vid luktbortfall!
Sponsrad

Det har länge varit känt att åkommor i näsan kan skapa bekymmer för luktsinnet. Med den pågående pandemin har vi inom vården sett en kraftig ökning av patienter med luktbortfall. De flesta återfår sitt luktsinne inom dagar till veckor, men hos många kvarstår luktbesvären i månader eller längre. Det finns idag inga läkemedel som generellt hjälper nedsatt luktförmåga men det finns bra bevis på att tidig och daglig luktträning med olika dofter ger bäst chans till återhämtning.  

Peter Åhnblad

Ordförande
Rhinovationsbolaget

Foto: Rhinovationsbolaget

För många är det dock svårt att komma i gång med denna träning och vi har därför tagit fram ett unikt luktträningspaket med de fyra primärdofter som ofta används inom den kliniska forskningen; ros, citron, kryddnejlika och eukalyptus. För att göra träningen intressantare och roligare har vi skapat specifika instruktioner kring samverkan mellan olika sinnen då man under luktandet tittar på bilder av dofterna, säger stödord kopplade till doften samt tänker sig in i positiva händelser kopplade till doften. 

Nästa artikel
Hem » Hjärt- & Lunghälsa » Luktträna vid luktbortfall!
Sponsrad

Många funderar på att sluta röka eller snusa, är less på suget efter tobak och nikotin, har problem med hälsan och önskar lägga pengar på annat… 

Den egna motivationen och tron på att lyckas är viktig! 

Att sluta med tobak handlar om att ändra en ofta mångårig vana, där nikotinet tagit över belöningscentrat i hjärnan. 

Att ersätta cigaretter eller snus med nya nikotinprodukter som vitt snus eller e-cigaretter är inget alternativ. Nikotin är ett starkt beroendeframkallande gift, som förändrar kommunikationen i hjärnan och påverkar bland annat minne och kognition. Särskilt allvarligt är det för den unga tonårshjärnan som inte är färdigutvecklad.  

Att återta kontrollen och förstå beroendet är en del i processen att sluta.  

Nikotinsuget kommer regelbundet likt vågor, med en topp som varar någon minut, något man får träna sig till att hantera. Vågorna stillnar efter en tid och nikotinreceptorerna somnar in. 

Vägen till ett tobaksfritt liv

Bestäm dag och sluta helt på stoppdagen

    – släng all tobak kvällen innan

    – identifiera risksituationer – förbered dig

Tänk positiva tankar – var aktiv

Några tips:

–  ta djupa andetag

–  drick vatten

– ät en frukt

– surfa på nätet

– gå en promenad

Håll ut – suget går över efter 1–2 minuterTa kontroll, det är du som bestämmer

Belöna dig efter en tid – det är du värd!

Nikotinläkemedel finns på apoteket, ett bra stöd för att lindrar abstinens, ska tas som en medicin under en begränsad period. Värdefullt stöd fås av tobaksavvänjare, nås via hälso- och sjukvården.

Nästa artikel