Språklig kompetens är avgörande för att skapa trygghet, god kommunikation och kvalitet i vården. Inom äldreomsorgen, där mötet mellan människor är centralt, kan bristande språkförståelse leda till missförstånd, oro och i värsta fall vårdskador. Med språktest vid rekrytering och för befintlig personal får arbetsgivare ett konkret underlag för att skapa bästa förutsättningar för språkutveckling och en säkrare vardag för personal och brukare.
Att språktesta personal inom äldreomsorgen är en fråga som engagerar brett – från brukarens rätt till trygghet och förutsättning för vårdpersonal att utföra sitt arbete, till politisk debatt. Men vi börjar med nuläget.
Nuläget: brister i språkkunskaper
Företrädare för äldreomsorgen vittnar om utbredda språkproblem över hela landet, både hos tillfälligt anställda och utbildad personal. Även IVO rapporterar om brister i språkkunskaperna hos äldreomsorgens personal.
Bristande språkförmåga kan leda till att vårdinsatser utförs felaktigt – eller i värsta fall inte alls. Omsorgstagarnas rätt till delaktighet, trygghet och individanpassad omsorg äventyras, samtidigt som personalens arbetsmiljö och samarbete påverkas negativt.
Det finns idag språkrekommendationer från Socialstyrelsen och en statlig utredning som föreslår införande av språkkrav i socialtjänstlagen.
Utredning: Språkkrav äldreomsorgen
Utredningen föreslår att det införs ett språkkrav i socialtjänstlagen där reell språklig väger högre än betyg – alltså faktisk förmåga i mötet med brukaren. Detta innebär att verksamheter behöver kunna bedöma språklig nivå vid rekrytering och för befintlig personal. Men att utvärdera språklig förmåga och införa språktest kommer inte utan utmaningar.
Språkliga utmaningar – och lösningar
Det är idag en utmaning att hitta personal med rätt kompetens. Höjda språkkrav kan väcka oro för personalbrist.
Att göra egna språkliga bedömningar är dessutom resurskrävande och kräver erfarenhet och expertis. Det är viktigt att använda tillförlitliga test som testar rätt förmågor och att göra kvalitativa och objektiva bedömningar för att inte riskera att diskriminera eller fatta beslut på felaktiga grunder.
Vet du exempelvis hur den språkliga förmågan skiljer sig mellan nivå B1 och B2 enligt den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS/CEFR)? Eller vilken språklig nivå ni bör eftersträva för olika arbetsuppgifter? Och hur navigerar man mellan språkrekommendationer och språkkrav för att inte äventyra kompetensförsörjningen?
Vi på Educateit vet att många brottas med dessa frågor. Med 20 års erfarenhet av språktest och språkliga bedömningar erbjuder vi en smidig lösning för objektiva och likvärdiga bedömningar vid rekrytering och för att stödja språkutveckling hos befintlig personal. Vi ger verksamheter en gemensam grund för bedömning av språkliga förmågor utifrån arbetsuppgifter utan att äventyra kompetensförsörjningen.
Språktest är inte hela lösningen, men en viktig nyckel för att skapa förutsättningarna för trygghet och kvalitet i äldreomsorgen – för både brukare och personal.
Låt oss hjälpa er att möta utmaningarna!