Skip to main content
Hem » Vård och Omsorg » Så möjliggör digitala lösningar en tryggare och säkrare omsorg
Sponsrad

Digitala lösningar är idag nödvändiga som komplement till mänskliga händer för att vardagen och samhället ska fungera. Utan digitaliseringens möjligheter kommer vi varken att kunna ge vård och omsorgspersonal en god arbetsmiljö eller erbjuda våra sjuka och äldre den högkvalitativa omsorg och vård de förtjänar.

Malin Sölsnaes
Chef för digitalisering av vård och omsorg på Atea Sverige

Sveriges äldre befolkning ökar kraftigt, fram till år 2033 beräknas gruppen som är 85 år och äldre öka med 60 procent. Det gör att färre händer måste ta hand om fler och att vården och omsorgen står inför tuffa utmaningar. Hur ska personalen klara av att ta hand om alla? Hur ska vi kunna behålla den kompetens vi har och göra yrket attraktivt för fler? För att garantera trygghet och säkerhet behöver vi tänka in välfärdsteknik och it som stöd, i mycket högre grad och takt än vi gör idag. Vi behöver nyttja tekniken på ett sätt som både är säkert och ökar de äldres och dess anhörigas livskvalitet.

”Ett självständigt liv är ett lyckligt liv”

– Välfärdsteknik och it som stöd kan på många sätt öka individens självständighet, öka tillgänglighet till vården och öka tryggheten för individen och dess anhöriga. Något vi vet att många önskar, säger Malin Sölsnaes, chef för digitalisering av vård och omsorg på Atea Sverige.

De digitala lösningarna är många, däribland robotar som påminner om och doserar ens medicin, smarta sensorer som larmar vid behov och smidiga lösningar som sparar tid åt personalen – som att kunna skriva journaler ute hos brukaren. Eller varför inte AI för att förebygga kostsamma sjukhusinläggningar?

– Att kunna följa upp data med stöd av AI är en del av framtidens möjligheter, som bland annat gör att individer snabbare kan få återkoppling. AI och den data som analyseras kan minska ledtider och öka möjligheten till delaktighet, i sin egen eller ens anhörigas vård eller omsorgsresa. Det ger även möjlighet att arbeta preventivt, vilket avlastar vården så att personalen kan vara mer flexibla – och vara där de behövs mest, förklarar Malin Sölsnaes.

Carl-Johan Ekelund
Nationell chef för säkerhet på Atea Sverige

Atea samarbetar med många tillverkare inom välfärdsteknik och it, utifrån en obunden affärsmodell. På så sätt står lösningarna i fokus och det finns inget egensyfte i att förespråka en viss lösning över en annan.

– Det händer otroligt mycket inom vårt område. Genom att kunna erbjuda många olika typer av lösningar – och göra det enkelt för offentlig sektor att kunna avropa på befintliga avtal – kan vi bidra till att avlasta svensk vård och omsorg men även till att ge våra sjuka och äldre en bättre livskvalitet, säger Malin Sölsnaes.

”Gör informationssäkerhetsarbetet först”

Cyberhoten ökar i Sverige och illvilliga aktörer riktar gärna in sig på de mest sköra och sårbara, vilket gör vården till en utsatt sektor. Därför är det av högsta prioritet att skydda brukarnas sekretess och säkerställa att data lagras på ett korrekt sätt.

– Det gäller att göra informations-säkerhetsarbetet först, innan man inför de digitala lösningarna. Om man tar med sig det arbetet in i en upphandling har man goda förutsättningar att minimera riskerna från början, säger Carl-Johan Ekelund, Nationell chef för säkerhet, Atea Sverige.

Han understryker att alla arbetssätt kommer med risker, analoga som digitala. Det viktiga är att väga riskerna och vinsterna mot varandra, och löpande säkerställa att säkerhetsfunktioner används som det är tänkt.

– När vi hela tiden utvärderar och ser till att processer följs, då blir det digitala svårslaget när det kommer till säkerhet.

Malin Sölsnaes instämmer:

– Gör vi förarbetet och tar hjälp av välfärdstekniken kan den bli en viktig avlastning, vilket i sin tur minskar stress och risken för mänskliga fel. Det gör också mötena mellan brukare och personal mer högkvalitativa – mjuka värden som inte får glömmas bort eller förbises.

Next article