Diagnostiken av Alzheimers sjukdom befinner sig i snabb utveckling – inte minst tack vare nya biomarkörer och ett ökat fokus på tidig identifiering. Samtidigt varierar tillvägagångssättet och användandet av biomarkörstestning mellan olika kliniker i landet, vilket riskerar att leda till ojämlik vård.
– Vi vet från många studier att när man träffar en patient och bara tittar på patientens kognitiva symptom så är den diagnostiska tillförlitligheten inte så hög även om det är en erfaren läkare. Så man behöver ha biomarkördiagnostik för att kunna sätta rätt, säger Silke Kern, Professor och överläkare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset.
Det finns ett behov av att harmonisera utredningsmetoder; I takt med att nya diagnostiska verktyg introduceras och evidensen för biomarkörer stärks, ökar också behovet av en gemensam praxis – för att säkerställa likvärdig vård oavsett var i landet patienten utreds.

Professor och överläkare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset
– ”Det finns i dagsläget skillnader i landet hur minnesutredningar genomförs, och att ställa rätt diagnos i rätt kedjor och standardisera mellan kliniker får nu allt större betydelse”.
Även vid användandet av biomarkörer är tolkningen av resultaten inte alltid självklar. Det kan till exempel finnas osäkerhet kring hur de olika testresultaten ska vägas mot varandra, vilka biomarkörer som ger störst diagnostiskt värde i olika kliniska situationer – och hur de ska tolkas i relation till patientens symtom, ålder och komorbiditet, mm. Diagnostiken av Alzheimers sjukdom är därför inte bara en fråga om att ha tillgång till rätt tester, utan om att kunna navigera i en komplex beslutsmiljö där klinisk erfarenhet och evidens samspelar.

För att möta dessa behov har Lilly samarbetat med experter inom kognitiv medicin för att ta fram en serie interaktiva fallbeskrivningar. Fallen är utvecklade av Sebastian Palmqvist, överläkare och docent vid Minnesmottagningen i Malmö, och har granskats av Silke Kern. Syftet är att belysa vanliga kliniska frågeställningar vid utredning av misstänkt kognitiv sjukdom, med särskilt fokus på tolkning av scenarion som är frekventa och kan vara utmanande för specialister inom kognitiv medicin.
– Fallen bygger på autentiska situationer: ”De kräver att man resonerar själv kring frågeställningar vi möter i kliniken”, förklarar Kern. Genom att arbeta med dessa interaktivt får deltagaren reflektera över val av undersökningar, tolkning av testresultat och slutlig diagnos – vilket ger en djupare förståelse än traditionell fortbildning.
– ”Formatet lämpar sig väl för utbildning och fortbildning för att stärka lärandet kring diagnostiken”.
Fallen finns tillgängliga via den digitala utbildningsplattformen MedUniverse, och kan genomföras on-demand, i egen takt. Målet är att hjälpa kliniskt verksamma utveckla sina diagnostiska färdigheter, i takt med att fältet utvecklas.