Hem » Vård och Omsorg » ”Att vi kunde bidra med en produkt som kan hjälpa till att rädda liv blev en stark drivkraft för vårt företag”
Folkhälsan 2020

”Att vi kunde bidra med en produkt som kan hjälpa till att rädda liv blev en stark drivkraft för vårt företag”

Sjuksköterska med skyddsvisir
I samarbete med: PLAST PETTER
Foto: Unsplash
Sjuksköterska med skyddsvisir
I samarbete med: PLAST PETTER
Foto: Unsplash

När pandemin kom var Plast Petter ett av företagen som snabbt ställde om för att möta vårdens behov av skyddsutrustning. Det blev ett kliv framåt i en förändringsresa som redan hade påbörjats – nu med sikte på att erbjuda fler hållbara plastprodukter.

Fredrik Ahlström

Fredrik Ahlström

vd, Plast Petter

Foto: Nina Bergman

I mitten av mars 2020 var pandemin ett faktum i Sverige. Fredrik Ahlström, vd för företaget Plast Petter, minns det som om någon tryckt på en pausknapp – orderingången bromsade hastigt in och verksamheten stannade upp.

Jag samlade mitt team och frågade vad vi kunde göra för att ta vårt samhällsansvar i den här krisen.

– Vi hade sedan tidigare gjort skyddsvisir och nu arbetade vi snabbt fram en förbättrad produkt, säger Fredrik Ahlström.

Läs mer här.

En separat enhet för visirproduktionen byggdes upp i fabriken i Hova, Västergötland, och nya medarbetare anställdes. Drygt åtta månader efter att behovet uppstod har Plast Petter AB producerat över tre miljoner visir.

Att vi kunde bidra med en produkt som kan hjälpa till att rädda liv blev en stark drivkraft för vårt företag.

Många av oss jobbade både kvällar och helger för att möta vårdens behov.

Plast Petter AB är en specialisttillverkare av produkter i mjukplast, med rötter från 1950 då entreprenören Lennart Pettersson reste till USA och insåg möjligheterna med materialet. Han byggde ett företag präglat av stor specialistkunskap och nära kundsamarbete. 2017 kom Fredrik Ahlström in som vd och förde med sig en vision om att skapa fler hållbara alternativ på plastmarknaden.

– De senaste åren har vi fokuserat internt, genom att göra vår fabrik helt fossilfri. Vi satsar på återvinning och ett cirkulärt kretslopp, allt spill från produktionen samlas ihop för att gå till granulering igen. Och med vår nya produktlinje ”Green Selection” kan vi erbjuda våra kunder 100 procent återvunnen plats.

Hållbarhetstanken som genomsyrar företaget i dag är en fördel gentemot till exempel konkurrenter i Asien, menar Fredrik Ahlström.

– Dessutom är vi duktiga på det logistiska flödet och kan jobba med små serier, vilket gör att våra kunder slipper hålla stora, dyra lager.

Flexibiliteten och den stora kunskapen om plastens möjligheter kommer till väl till pass, inte minst när den andra vågen av pandemin rullar in:

Vi har just tagit fram två nya visir. Det känns riktigt bra att kunna bidra med bra produkter till sjukvården, både i Sverige och Europa.

Läs mer här.

Nästa artikel