Hem » nyheter » Ny app ökar delaktighet i hemtjänsten
Sponsrad

Ett schema på kylskåpet och Post It-lappar på köksbordet – så ser kommunikationen ofta ut med hemtjänsten. Därför lanseras nu appen Relate. – Här kan omsorgstagare och deras anhöriga få information om när hemtjänsten kommer och vad de ska göra, säger Fredrik Haase, försäljningschef på Pulsen Omsorg. 

För den som har hemtjänst är det mycket information att hålla reda på. Dessutom kan schemat ändras snabbt, med nya tider och ny personal. Det är information som finns i kommunens system, men tidigare har den inte varit åtkomlig för omsorgstagaren. För att råda bot på det problemet har Pulsen Omsorg utvecklat appen Relate som ger omsorgstagaren information direkt i mobilen.  

– Många äldre är vana att använda mobiltelefonen för olika tjänster, men för att kontakta hemtjänsten har de varit hänvisade till telefon och där måste de ofta stå i telefonkö. Det är också vanligt att kommunicera med post-it-lappar, vilket känns olustigt ur integritetssynpunkt, säger Magnus Skebäck, VD på Pulsen Omsorg. 

Digitalt samtycke 

Och det är inte bara omsorgstagare som har behov av information, visar ny forskning. Anhöriga står för så mycket som 70 procent av alla vårdande insatser hos hemtjänstens omsorgstagare. Av dessa har många gått ned i arbetstid för att kunna hjälpa till med allt från tvätt till inköp. 

Magnus Skebäck
Vd, Pulsen Omsorg

Med ett digitalt samtycke kan informationen i Relate även bli åtkomlig för anhöriga. 

– Har du en demenssjuk förälder är appen guld värd, säger Magnus Skebäck. Din pappa tror kanske att han inte fått besök och då kan du kolla om det stämmer. Du ser också om han ätit ordentligt, fått medicin, med mera.  

Det går även skicka meddelanden till hemtjänsten med hjälp av appen. Behöver du till exempel avboka ett besök är det enkelt ordnat. 

Har inte tillgång 

Pulsen Omsorg är företaget bakom Combine, det verksamhetssystem för socialtjänst och äldreomsorg som en fjärdedel av Sveriges kommuner använder. Här finns information om vad som är planerat, vad som har utförts samt om det skett några avvikelser. Appen Relate kopplas till verksamhetssystemet och ger omsorgstagare och anhöriga tillgång till ett urval av den information som finns där.  

– Med tanke på att anhöriga så ofta är involverade i omsorgen är det förstås viktigt att de kan få tillgång till appen, säger Fredrik Haase.

Fredrik Haase
Säljchef, Pulsen Omsorg

Relate fungerar inte enbart tillsammans med Combine, inom kort kommer den även kunna användas tillsammans med system från ett par andra tillverkare och på så sätt nå omkring hälften av Sveriges kommuner.

Anhöriga som vårdar

140 000 svenskar har gått ner i arbetstid eller slutat arbeta för att ta hand om närstående, det visar forskning gjord på Linnéuniversitetet där man intervjuat 30 000 anhöriga.  

Var sjunde anhörig till en person med äldreomsorg lägger tio timmar i veckan eller mer på att vårda en anhörig. 

År 2030 kommer vi ha 50 procent fler personer över åttio år i landet. 

Om Pulsen Omsorg

– Är ett Boråsbaserat företag som ingår i Pulsen Group. 

– Förser ungefär en fjärdedel av Sveriges kommuner med Combine, ett verksamhetssystem för socialtjänst och äldreomsorg.  

– Appen Relate lanseras under hösten och fungerar inom kort även med verksamhetssystem från andra tillverkare. Den kan då användas i hälften av Sveriges kommuner. 

Nästa artikel