Home » Kvinnors Hälsa » Varför är jag inte perfekt?
Sponsored
I samarbete med:

Idag skall allt vara snyggt, rent och perfekt. Yttre som inre. Prestationsångest och stress är vardagsmat och utmattning vanligt. Det är inte konstigt att kroppen börjar ropa på hjälp. Vad många inte vet är att klimakteriet skapar hormonell obalans vilket ger både fysisk och psykisk påfrestning. I vår åldersfixerade värld är klimakteriet ett tillstånd som starkt förknippas med ålderdom och vem “vill vara där”?

Själv förstod jag inte att det var klimakteriet som försökte få mig att stanna upp innan den första vallningen kom. Hade jag vetat att gnagande känsla av oro och irritation, koncentrationssvårigheter, sömnstörningar, humörsvängningar, hjärtklappning, nedstämdhet och nedsatt sexuell lust är vanliga klimakteriesymptom, så hade jag saktat ner och tagit tag i min livsstil tidigare. Tyvärr är symptomen lätt att förväxla med stress och utmattning och det kan leda till att man försöker dämpa symptomen med fel verktyg.

När händer det?

Klimakteriet börjar, för de flesta, cirka fem år innan mensen bestämmer sig för att ge upp vid dryga 51 års ålder. En liten del av alla kvinnor känner inte alls av klimakteriet, medan ungefär hälften behöver göra livsstilsförändringar för att må bra och cirka en fjärdedel mår så pass dåligt att det allvarligt påverkar livskvaliteten.

Skapa hormonell balans

Alla är olika och har olika utgångspunkter. Men de flesta mår bra av att ta tag i sin vardagsstress. Prioritera sömnen och återhämtning. Att träna och få pulsökning är otroligt viktigt men känner du att kroppen är stressad och spänd så fokusera på avslappning och mjukare, lugn träning som inte stressar på kroppen ytterligare. Ät bra, varierad och sund kost.

En jämn blodsockernivå mår alla bättre av, inklusive hormonerna.

Säg nej till snabbmat, socker, snabba kolhydrater och låt inte vinet förekomma för ofta. En jämn blodsockernivå mår alla bättre av, inklusive hormonerna. Var heller inte rädd för att diskutera för- och nackdelar med hormontillskott med en gynekolog. För en del kvinnor är det räddningen.

Kunskap ger makt

Om kvinnor har bättre kunskap och förståelse för sin fysiologi blir det lättare att tolka signaler och se till att ta till rätt hjälp. Kanske är det dags att se på klimakteriet som en tid för reflektion och självrannsakan? Och då behöver du också ha med dig din omgivning. Med arbetet kring Klimakteriepodden har jag skaffat massvis med fakta och vetenskaplig kunskap. Men jag har också lärt mig att det är jag som bestämmer vad som är nog snyggt, rent och tillräckligt perfekt.

Vill du veta mer?

I Klimakteriepodden intervjuar Åsa Melin intressanta och välutbildade personer som har kunskap och erfarenhet av olika aspekter av klimakteriet. Samtalen handlar bland annat om vad som händer i kvinnokroppen, humörsvängningar, sex, för- och nackdelar med att ta hormoner, alternativmedicin, relationer, kost och motion som kan underlätta klimakteriet och göra livet lite skönare.

Se även www.klimakteriepodden.se | [email protected]

Next article