Home » Kvinnors Hälsa » Egenvård är bästa hjälpen vid inkontinens
Kvinnokroppen

Egenvård är bästa hjälpen vid inkontinens

Katarina Gunséus

Uroterapeut och sjuksköterska vid Gynekologi obstetrik region Norrbotten

Att inte kunna kontrollera blåsan är ofta förenat med försämrad livskvalitet. Urinläckage är ett vanligt problem som drabbar var fjärde kvinna. Idag finns det både hjälpmedel och mediciner och operationer som hjälper till att hålla tätt. Men för de flesta är egenvård det mest effektiva sättet att både förebygga och bli kvitt problemen.

Att läcka urin vid fysisk aktivitet, så kallad ansträngningsinkontinens, är den vanligaste varianten av urinläckage. Trängningsinkontinens är också vanligt förekommande och innebär att man plötsligt blir kissnödig och inte kan hålla sig. Oavsett vilken typ av problem man har är egenvård alltid det första steget och en viktig åtgärd för att bli kvitt symtomen. 

Återfå kontrollen över blåsan

– Vid ansträngningsinkontinens är musklerna under urinblåsan försvagade. Det kan bero på långvarig stor belastning på bäckenbotten, till exempel hård fysisk träning, övervikt, långvarig förstoppning, graviditet och förlossning.

Vid trängningsinkontinens är urinblåsan överkänslig för blåsfyllnad. Det kan ha olika förklaringar och man bör ta reda på orsaken för att få rätt behandling.    

Med bottenbäckenträning stärker man musklerna under urinblåsan så att musklerna klarar att hålla emot vid fysisk ansträngning, till exempel när man hostar. Bäckenbottenträning ger mycket bra resultat om man är konsekvent och är också bra som en förebyggande åtgärd, säger Katarina Gunséus som är sjuksköterska och uroterapeut vid Sunderby sjukhus i Luleå. 

Blåsträning är till för att återfå kontrollen över blåsan 

– Det går ut på att man försöker hålla tillbaka trängningarna och väntar med att kissa fast man behöver. Då tänjer man blåsan lite och på sikt återfår man kontrollen. 

Det finns fler saker som man kan göra på egen hand för att förebygga urinläckage eller lindra besvären om man drabbats.   

– Hålla vikten, inte röka och att hålla bra tarmtömningsvanor. Förstoppning ökar trycket på blåsan och att krysta hårt för att tömma tarmen påverkar bäckenbottenmuskulaturen negativt. 

Motion och att äta hälsosam mat är bra för hela människan och det är bra att ha koll på hur mycket vätska man får i sig. 

– Drick lagom mycket, cirka en till två liter per dag. Dricker man mer behöver man kissa oftare och då finns det risk för att systemet överbelastas. 

En orsak till urinvägsbesvär kan vara sköra slemhinnor på grund av minskat östrogen efter klimakteriet. Det åtgärdas effektivt med en östrogensalva som stärker slemhinnorna.  

Operation vid ansträngningsinkontinens          

Har man ansträngningsinkontinens och egen träning inte har hjälpt efter tre till sex månader kan det bli aktuellt med en operation. 

– Det är ett enkelt ingrepp och man lägger ett band som stöd under urinblåsan. Bandet hjälper till att hålla emot vid fysisk ansträngning och förhindrar läckage. Man ska dock alltid göra allt man kan på egen hand innan man funderar på operation. 

Katarina Gunséus erfarenhet är att många kvinnor som har problem med inkontinens drar sig för att prata om det och att söka hjälp.  

– Jag vill uppmana kvinnor att söka hjälp. Kontakta en fysioterapeut för bra träningsmetoder eller boka en tid hos din distriktssköterska för en första utredning så att du får rätt hjälp. Man har så mycket att vinna på det! 

Next article